قوانین قرارداد نویسی

21دی1402
0 نظر

 باید‌ها و نبایدهای قرارداد نویسی

 مطالعه نهایی قرارداد

پیش از امضاء قرارداد آن را با دقت و تمرکز بالا از ابتدا تا انتها بخوانید تعداد رفت و برگشت تا نهایی شدن در قرارداد احتمال بروز اشتباه را زیاد می‌کند گاه بندی ممکن است در نسخه نهایی حذف شده یا شماره آن تغییر کرده باشد، همچنین متاسفانه ممکن است در لحظه آخر به صورت متقلبانه‌ای مطلبی در قرارداد حذف  یا به آن اضافه شود.

 امضاء و اثرانگشت

  قرارداد عادی برای معتبر بودن کافیست به تایید طرفین برسد که معمولاً این تایید با امضاء صورت می‌گیرد، البته ممکن است این تایید با اثر انگشت یا مهر باشد و یا برای محکم کاری و جلوگیری از انکار احتمالی قرارداد امضاء و اثر انگشت متعهدان هر دو گرفته شود.

 توجه به نقش شاهد در قرارداد

امضاء نشدن قرارداد عادی توسط شاهد آن را بی اعتبار نمی‌کند ولی بهتر است که در قرارداد شاهد در میان باشد تا در صورت بروز اختلاف شاهد حقیقت را بازگو کند.

 بررسی صاحبان امضاء

کسی که می‌خواهد قرارداد را امضاء کند باید یا مالک یا از جانب مالک سمتی داشته باشد، در اشخاص حقوقی علاوه بر امضای قرارداد توسط صاحبان امضا مهر شرکت نیز باید زده شود.

امضای تمام صفحات و پیوست‌ها

تمام صفحات باید توسط صاحبان اصلی امضاء شوند.

 گرفتن امضاء روی مستند ارائه شده

در صورتی که مدرکی را از کسی دریافت می‌کنید بهتر است آن را امضا شده بگیرید تا معلوم باشد چه کسی این سند را به شما داده است. گاه مستند ارائه شده جعلی از کار در می‌آید و برای اثبات اینکه سند توسط شما جعل نشده باشد امضای تحویل دهنده سند می‌تواند برای شما راهگشا باشد.

 خالی نگذاشتن بین متن و امضاء

در هنگام امضاء بین امضاء و آخرین خط متن فاصله نگذارید تا بعداً عبارتی به آن اضافه نشود.

 لازم بودن گرفتن نسخه‌های متعدد

از هر نوشته و سندی دو نسخه آن را تهیه کنید و حداقل یکی از آن‌ها را نزد خود نگه دارید.

 عدم ارسال تمام نسخه‌های امضاء شده

تمام نسخه‌های امضاء شده را برای طرف مقابل ارسال نکنید زیرا با این کار شما سرنوشت قرارداد را به عهده او می‌سپارید.

 نحوه تشخیص اصل بودن سند

اگر فرصت تنظیم قرارداد در 2 نسخه را ندارید و یکی را نوشته و دیگری را کپی کردید حواستان باید باشد که امضای جدید زده شود و نسخه‌ها کپی شده و امضاء‌ها اصل باشند.

 به همراه داشتن یک شخص با تجربه در جلسه امضای قرارداد

توصیه می‌شود در جلسه عقد و امضای قرارداد تنها نروید. معمولاً به دلیل وجود استرس  و تمرکز بر روی قیمت معامله و چانه‌زنی‌های مختلف امکان توجه به تمام ابعاد قرارداد وجود ندارد، بنابراین به همراه داشتن یک شخص باتجربه و مطلع که بتواند به شما کمک کند الزامی است.

 

 

پیام بگذارید