پروانه ساخت املاک

19دی1402
0 نظر
پروانه ساخت املاک

با افزایش جمعیت و رشد سریع شهرها نیاز مردم به مسکن بیشتر شده است و هر شخص با انگیزه‌های مختلف و علم متفاوت دست به ساخت و ساز می‌زنند با آن که اطلاعات فراوانی در این زمینه ندارند. در این مقاله قصد داریم به ذکر چند مورد مختصر بپردازیم. کمیسیون ماده 100، شهرداری را موظف به رسیدگی و پیگیری املاکی کرده است که فاقد پلاک ثبتی هستند. به مجوز و یا سندی که برای ساخت و ساز داده می‌شود به پیمانکار یا مالک پروانه ساخت می‌گویند. اطلاعاتی که در پروانه ساخت اهمیت دارد؛ مساحت، زیربنا، تعداد طبقات مجزا، نوع ساخت ملک، شماره اسکلت ساختمان، کروکی زمین، مشخصات کامل مهندسین ناظر، مشخصات پیمانکار، تاریخ صدور و پروانه ساخت.

مراحل گرفتن پروانه ساخت

  • تشکیل پرونده
  • بررسی نقشه
  • مراحل گرفتن پروانه نویس
  • طراحی نقشه ساختمان
  • پرداخت عوارض
  •  گردآوری مدارک پیشین
  • چاپ پروانه

تراکم ساخت

قانون تراکم شهرداری چیست؟ قانون تراکم بر اساس قوانین ساخت و ساز شهرداری مشخص می‌کند که شما به جای یک خانه کوچک قدیمی قادر به ساخت آپارتمان چند طبقه‌ای هستید. میزان تراکمی که شهرداری برای یک منطقه یا خیابان خاصی در نظر می‌گیرد به موارد مختلفی بستگی دارد.

تغییر کاربری

شهرداری موظف است با توجه به نقشه شهری که تهیه شده است نوع استفاده از ساختمان را بدهد.

قوانین پارکینگ و ضوابط جواز ساختمان سازی

در قوانین شهرداری پارکینگ هم قوانین خاص خودش را دارد و تعداد پارکینگ‌ها در ساختمان‌ها و مجتمع‌ها متفاوت است. تعداد پارکینگ‌ها باید حداقل برابر با تعداد کاربری باشد.

ساخت بنای اضافی

یعنی سازنده بنای اضافه‌ و بیشتر از آنچه در پروانه ساخت بوده بسازد. در چنن مواردی با توجه به کمیسیون ماده 100 به محض اطلاع از این نوع ساخت در صورت ضرورت با توجه به موقعیت ملک، نوع کاربری، فضای ایجاد شده و مصالح استفاده شده نسبت به تخریب بنای اضافه اقدام کرده اما در غیر ضرورت بودن تخریب، رای به اخذ جریمه داده می‌شود؛ چنانچه جریمه پرداخت نگردد رای تخریب صادر می‌شود.

تخلف‌های ساختمانی

  1. تراکم اضاافی
  2. احداث نکردن پارکینگ
  3. تغییر کاربری
  4. تجاوز به معابر شهر
  5. تخلف مهندس ناظر ساختمان
  6. رعایت نکردن اصول فنی شهرسازی و بهداشتی
  7. ساخت و ساز غیر مجاز ( بدون پروانه ساخت)

چنانچه سازنده هر کدام یک از موارد بالا را رعایت نکرد با توجه به ماده 100 قانون شهرداری، شهرداری می‌تواند رای به جریمه یا تخریب دهد. میزان جریمه به ازای هر متر مربع بنای بدون مجوز متفاوت است. با توجه به تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری در صورتی که شهرداری دستور جلوگیری از ساخت عملیات را صادر کند، می‌تواند توسط ماموران اجرائیات و یا در صورت لزوم از نیروی انتضامی عملیات ساخت و ساز متوقف کند.

 

پیام بگذارید