خانه‌های هوشمند و پیشرفته

5آذر1402
0 نظر

با نگریستن به چندین سال قبل کسی فکرش را هم  نمیکرد که به مرور زمان تمامی دنیا به این سرعت پیشرفت کند. شاید شما در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی دیده باشید که خانه‌ها بسیار پیشرفته و مدرن هستند و از امکانات بسیاری برخوردار هستند.حال میخواهیم بدانیم که خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند حتما به خانه‌های نوساز گفته نمیشود؛ ملک‌ های قدیمی هم میتوانند از این ویژگی برخوردار باشند. به طور کلی خانه هوشمند به ویلاهای لوکس، چند صد متری و بزرگ گفته نمیشود به خانه‌هایی که وسایل و اسباب آن طوری به کار رفته شده باشد که زندگی و کار در آن را برای افراد راحت تر کند خانه هوشمند میگویند.

خانه‌های هوشمند و پیشرفته
خانه‌های هوشمند و پیشرفته

 کنترل کننده مرکزی در خانه‌های هوشمند و پیشرفته

بخش اصلی است که تمامی اجزایی که برای آن تعریف میکنیم از این سیستم پیروی میکنند. پیام‌ها و برنامه‌ها از این طریق برای دستگاه‌های مختلف تعریف میشود و اطلاعات از طریق همین بخش دریافت و ارسال میگردد.

شیوه ارتباطی

برای اینکه همه وسایل با کنترل کننده مرکزی در ارتباط باشند باید راهی برای آنها قرار دهیم

که این راه‌ها به دو صورت با سیم و بی‌سیم( راه‌های الکتریکی ) است.

در ادامه به توضیح چندین مورد از سیستم‌های پیشرفته در خانه میپردازیم؛

کنترل نور خانه‌های هوشمند

که روشنایی و نورپردازی را انجام میدهد. هنگامی که یک شب رمانتیک و رویایی میخواهید و یا یک مراسم تولد در پیش دارید و یا میخواهید از فضای زیبای باغتان در شب استفاده کنید میتوانید نور دلخواهتان را تنظیم کنید. گاهی برایتان پیش آمده که از منزل خارج شدید و فراموش کرده‌اید چراغ‌های منزل را خاموش کنید میتوانید با استفاده از گوشی و تبلت خود تمام این کار‌ها را انجام دهید. این کار از طریق کنسول‌ها، آشکارسازهای حرکت و کنترل از راه دور رادیویی صورت میگیرند.

کنترل دما

به کمک کنترل دما شما میتوانید بسیار صرفه جویی کنید. سرد و گرم کردم دمای خانه، حفظ رطوبت و از بین بردن ویروس ها و باکتری فقط یا فشار دادن و یا لمس یک دکمه اتفاق می‌افتد. فرض کنید شما در یک نقطه سرد سیر خانه‌ای خریدید که فقط روزهای تعطیل به آنجا سفر میکنید؛ دراین حال در مسیر میتوانید به کمک کنترل دما، دمای هوا را افزایش داده و باعث گرم شدن خانه میشود و شما هنگامی که میرسید از فضای عالی گرم خانه لذت ببرید.

کنترل پرده

اگر شما از آن دسته آدم‌هایی هستید که دوست دارید که پنجره‌های خانه‌تان پرده داشته باشد این یک ویژگی منحصر به فرد است که شما میتوانید با استفاده از آن کنترل تمام کرکره‌های پنجره، کرکره‌های امنیتی‌، ریل‌های برقی و کنترل باز و بسته کردن پرده‌ها را به عهده بگیرید.

سنسور درب و پنجره خانه‌های هوشمند

یک ویژگی بسیار جالب و مفید سنسور درب و پنجره است که 2 قطعه بسیار کوچک دارد. یکی از آنها بر روی درب و دیگری بر روی چهارچوب درب قرار میگیرد.

فرض کنید اتفاقی پیش آمده و شما مجبور به ترک سریع خانه هستید سنسور سریع به شما هشدار داده و شما فقط با لمس یک کلید میتوانید درب و پنجره خانه را قفل کرده و با خیال راحت به کار خود برسید.

پریز برق هوشمند

شاید باورتون نشه ولی با هزینه خیلی کم شما میتوانید ازشون استفاده کنید. کافیه فقط وسیله مورد نظر را به این پریز‌های هوشمند وصل کرده تا از راه دور هم بتوانید آنها را خاموش روشن کنید.

سیستم آبیاری

شما با این سیستم میتوانید هر لحظه و هر جا درختان و گیاهان زیباتون رو آبیاری کنید. به کمک این سیستم زمان مورد نیاز و مقدار آبیاری آن روز را میتوانید تعیین کنید بدون اینکه خود هیچ دخالتی داشته باشید.

تخت خواب هوشمند

یکی دیگر از گزینه‌های هوشمند تخت خواب‌های هوشمند هستند که بسیار پرکاربرد و مورد علاقه افراد است این نوع تخت خواب‌هاست. این تخت خواب‌ها با استفاده از سنسور بیومتریک و ترموستات ها شرایط و دمای تخت را طوری درست میکنند تا راحت تر به خواب روید. یکسری تحقیقات نشان میدهد که افزایش دما در سمت پا باعث خواب آسان‌تر میشود.

دستیار گوش به فرمان

دستگاهی که منتظر است از دستورات شما پیروی کند چراغ‌ ها را خاموش کند، پرده‌ها را باز و بسته کند، موزیک پخش کند و یا صدا را کم و زیاد کند.

جاروبرقی هوشمند

که کار خانم‌ها را بسیار راحت‌ تر کرده است. شما فقط کافیه ازش بخواین تا قبل از ورود مهمان‌ها خانه را تمیز کرده تحویلتان بدهد. دیگه چی از این بهتر؟

شیشه خانه‌های هوشمند و پیشرفته

نگیم از این سیستم پیشرفته دلبر برای کسایی که دوست ندارند پنجره هایشان پرده داشته باشد و مدرن باشد این شیشه‌ها قابلیت این را دارند تا هر زمان که خواستید مات و یا شفاف شود تا درون خانه دیده نشود.

 

تمامی این امکانات با اینکه هزینه‌های زیادی در بردارند اما ارزش ملک را بالا برده و اینکه زندگی را برای افراد راحت‌تر و امنیت را بیشتر خواهند کرد.

 

پیام بگذارید