عوامل موثر در قیمت مسکن

24آبان1402
0 نظر
عوامل موثر بر قیمت مسکن

در زمان خرید و فروش ملک یکی از چالشهای مهم پیش روی افراد قیمت و ارزش آن است؛ که در این موارد افراد به دفاتر املاک و کارشناسان ملک مراجعه میکنند که ملک مورد نظر را ارزیابی کنند و عوامل موثر در قیمت مسکن را بدانند. در بازار مسکن قیمت ملک با توجه به معیارهای بسیاری تعیین میشود و عوامل بسیاری بر روی آن اثر می گذارد. که در این مقاله به آن میپردازیم. عوامل مثبت و منفی بر روی این ارزش گذاری تاثیر دارد. هرچه ویژگی های مثبت بیشتر باشد قیمت ملک افزایش پیدا میکند. هرچه ویژگی های منفی افزایش پیدا کند قیمت کاهش پیدا میکند.

عوامل داخلی بر قیمت مسکن

سن بنا

واحدهای نوساز ارزش خرید بالاتری نسبت به خانه‌های چند سال خرید املاک در شهریار ساخت و قدیمی ساز دارند زیرا مردم بیشتر خواهان بناهای نوساز هستند به دلیل مدرن بودن و استحکام بیشتر که همین یک عامل افزایش قیمت مسکن است.

یکی از مهمترین عوامل قیمت مسکن ، متراژ :

همانطور که انتظار میرود متراژ ملک با قیمت آن متناسب است اگرچه در برخی موارد این موضوع متفاوت است به طور مثال در برخی مناطق که توان خرید کم است واحد‌های متراژ پایین قیمت بالاتری دارند و واحدهای متراژ بالاتر به دلیل تقاضای کم قیمتشان کمتر دچار تغییر میشود که این مورد خود به تنهایی در قیمت مسکن اثر میگذارد.

امکانات ملک

در بسیاری از ملک‌های نوساز امکانات رفاهی مثل لابی، لابی‌من 24 ساعته، استخر، باشگاه، دوربین مداربسته، سیستم گرمایشی، سرمایشی، سونا و جکوزی بر ارزش ملک می افزاید.

لوکیشن

انتخاب محله در زمان خرید ملک تاثیر بسزایی در قیمت آن دارد چرا که موقعیت ملک و پیشرفت آن در گذشته و آینده و تعداد معامله‌هایی که در آن منطقه انجام شده است و شرایط فرهنگی و بهبود شرایط باعث پیشرفت و افزایش قیمت در آن محله میشود که تاثیر بسیاری در قیمت ملک دارد.

متریال

مصالح به کار رفته در ساختمان اگر از بهترین کیفیت برخوردار باشد هم باعث طول عمر بیشتر ساختمان و هم زیبایی میشود و یکی از عوامل موثر بر قیمت است.

دسترسی

محله‌هایی که به خطوط حمل و نقل درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مدرسه، دانشگاه، فروشگاه، مراکز خرید و تفریحی نزدیک باشند قیمتشان بالاتر است.

مدارک

یکی از مواردی که برای اکثر خریداران مهم است مدارک آن ملک است اسناد با توجه به نوع ملک و تفکیک آن مختلف است املاک مختلف اسناد متفاوتی دارند مثل اوقافی، وکالتی، سند تک برگی ، قولنامه‌ای و غیره که ارزش گذاری‌های آنها متفاوت است و سندی که تک برگ باشد از ارزش بالایی برخوردار است.

عوامل خارجی بر قیمت مسکن

افزایش جمعیت

همانطور که میدانیم روز به روز شاهد افزایش جمعیت بر روی کره زمین هستیم، با افزایش جمعیت تقاضا برای ملک زیاد شده و باعث بالا رفتن قیمت میشود که بسیار زیاد بر روی قیمت مسکن تاثیر میگذارد.

تورم و شرایط اقتصادی از عوامل مهم قیمت مسکن

با افزایش تورم شاهد افزایش قیمت در معاملات میشویم شرایط اقتصادی کشور در برخی موارد به گونه‌ای پیش میرود که شاهد افزایش قیمت هستیم در برخی موارد هم باعث رکود مسکن میشود در این شرایط در همه‌ی مناطق کشور اتفاق یکسان می‌افتد.

افزایش نقدینگی

با افزایش نقدینگی معاملات بیشتری صورت میگیرد و همین امر موجب عملکرد خوب بازار میشود و قیمت مسکن افزایش پیدا میکند.

و دیگر عاملی که بر قیمت مسکن تاثیر میگذارد و بهتره به آن اشاره کنیم شیطنت دست اندرکان املاک و دلالان است.

 

 

 

پیام بگذارید